FAQ FAQ  Doorzoek dit forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Notuleren op de laptop

Beantwoord Beantwoord Pagina  12>
Schrijver
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
IMA Bekijk dropdown
Newbie
Newbie

Lid geworden: 22 Januari 2010
Online status: Offline
  Quote IMA Quote  Beantwoord Beantwoord Directe link naar dit bericht Onderwerp: Notuleren op de laptop
    Geplaatst op: 05 Februari 2010 om 09:43
Hallo allemaal,

Ik zag gisteren een leuke vacature waarin men vroeg te notuleren op de laptop. Dat schrikt me een beetje af omdat ik gewend ben mijn eigen krabbels te gebruiken en uit te werken.
Wie heeft hier ervaring mee? En waarom vraagt een werkgever te notuleren op deze manier?  

Verder wil ik iedereen bedanken die me hier welkom heeft gewenst.

Groetjes,
IngridConfused
Terug naar boven
Pink Bekijk dropdown
Groupie
Groupie

Lid geworden: 06 Augustus 2008
Lokatie: Netherlands
  Quote Pink Quote  Beantwoord Beantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 Februari 2010 om 10:11
Hoi Ingrid,
Ik wilde er ook nooit aan, gebruik al jaren mijn eigen krabbeltjes en dat werkt prima! Op aandringen van mijn leidinggevende heb ik toch een paar keer met laptop genotuleerd en ik moet zeggen: het scheelt ontzettend veel tijd met uitwerken! En ik notuleer ook nogal wat elke week.
Ik zou me er dan ook absoluut niet door laten afschrikken. Er zijn volgens mij wel cursussen voor, maar als je gewend bent om "normaal" te notuleren, dan lukt je dat met een laptop ook wel.
Heb nog nooit een vacature gezien waarin men specifiek vraagt om met een laptop te notuleren, maar ik kan me voorstellen dat het met efficientie te maken heeft. Het scheelt mij in ieder geval heel veel tijd.
Succes met je sollicitatie!
Terug naar boven
Jolanda1964 Bekijk dropdown
TEAM Member
TEAM Member
TEAM-ID: 996

Lid geworden: 19 April 2007
  Quote Jolanda1964 Quote  Beantwoord Beantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 Februari 2010 om 10:38
Ik notuleer sinds twee jaar ook met de laptop en vind het een verademing. Het scheelt zoveel tijd bij het uitwerken. Ik heb er geen cursus voor gevolgd, maar als je dat nodig vindt zijn er genoeg cursussen. Ik vind het ideaal.
Leven is het meervoud van lef.
Terug naar boven
Wilga Bekijk dropdown
TEAM Member
TEAM Member
TEAM-ID: 124

Lid geworden: 10 Januari 2006
  Quote Wilga Quote  Beantwoord Beantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 Februari 2010 om 10:44
Vraagje aan Pink en Jolanda: gebruiken jullie dan al de lay-out zoals de definitieve versie eruit moet zien? Of knippen/plakken jullie achteraf alles in een nieuw Worddocument?
Ik heb het ook wel eens geprobeerd en vond het toen toch nogal omslachtig. Maar misschien heb ik niet vaak genoeg gedaan...
Life's like a box of chocolates, you never know what you're gonna get.
Terug naar boven
Hanneke Bekijk dropdown
TEAM Member
TEAM Member
TEAM-ID: 43

Lid geworden: 09 December 2004
  Quote Hanneke Quote  Beantwoord Beantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 Februari 2010 om 10:51
ik vind het ook een uitkomst om op de laptop te notuleren.
Ik gebruik inderdaad de lay-out van de definitieve versie (bijv. een oude notulen die qua lay-out goed is) en krabbel daarin "gezellig" met de vergadering mee. Als het dan even over zijzaken gaat, begin ik al vast met het uitwerken van de zinnen (schrappen kan altijd nog en dat kost weinig tijd).
Ik heb hiervoor geen cursus gedaan. Als je kunt notuleren, kun je notuleren op een pc. En zoals gezegd, het is zoveel efficienter! Waar ik met uitschrijven 3-4 uur per vergadering nodig heb voor de def. versie, ben ik bij een simpele vergadering al met een half uur klaar als ik het op de laptop doe
Someday, the people who know how to use computers will rule over those who don't.
And there will be a special name for them - secretaries.
Terug naar boven
IMA Bekijk dropdown
Newbie
Newbie

Lid geworden: 22 Januari 2010
  Quote IMA Quote  Beantwoord Beantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 Februari 2010 om 11:09
Bedankt voor jullie reacties. Nu ik er over nadenk, lijkt het me inderdaad wel een efficiënte manier van werken. Ik vond het gewoon een beetje een vreemd idee in de zin van "wat een boer niet kent..."
Mocht de gelegenheid zich voordoen, dan zal ik het zeker proberen.

Groetjes,
Ingrid

Terug naar boven
Yzawinn Bekijk dropdown
TEAM Member
TEAM Member
TEAM-ID: 383

Lid geworden: 20 Oktober 2004
  Quote Yzawinn Quote  Beantwoord Beantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 Februari 2010 om 11:23
Omdat ik best snel typ kan ik een (bijna) woordelijk verslag maken. Ik zit dan ook heel geconcentreerd te typen. Naderhand is het bij mij meer onnodige dingen verwijden ipv extra dingen erbij typen.

Wel vervelend als mensen hun zinnen niet afmaken, door elkaar praten of halverwege een zin kiezen voor een andere grammaticale vorm.

Definitie van krankzinnigheid: Steeds dezelfde dingen blijven doen en dan betere resultaten verwachten!
Terug naar boven
Andrea Bekijk dropdown
TEAM Member
TEAM Member
TEAM-ID: 46

Lid geworden: 14 Juli 2004
Lokatie: Belgium
  Quote Andrea Quote  Beantwoord Beantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 Februari 2010 om 15:11
In mijn vorige functie notuleerde ik ook met de laptop, op het grote scherm.... (kan iedereen meekijken en gelijk corrigeren met wat ze niet gezegd hadden ). Is inderdaad wel veel sneller dan krabbelen en uitwerken. Maar in mijn huidige functie gewoon weer krabbelen op een schrijfblok....
Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je begaan hebt
Terug naar boven
Saskia Bekijk dropdown
TEAM Member
TEAM Member
TEAM-ID: 48

Lid geworden: 28 December 2003
  Quote Saskia Quote  Beantwoord Beantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 Februari 2010 om 15:47
Als ik maar direct aan mijn krabbels begin, wordt het een goed verslag waar ik (voor een vergadering van 1 uur) ongeveer een half uur uitwerk tijd voor nodig heb.
Ik heb wel op de laptop genotuleerd, maar het weghalen, bijzetten, grammaticaal wijzigen etc. kost mij veel tijd. Ik typ foutloos als ik dat in mijn tempo mag doen met de zinnen die ik zelf bedenk. Maar als ik een veragdering ga notuleren op de laptop (of iemand staat achter me te dicteren) dan gaat het trager en foutloos of snel en vol fouten. Dus voor mij werkt het ouderwetse schrijfwerk beter.

En ik heb maar weinig vergaderingen te notuleren én ik vind acties en besluiten belangrijker, dus ik ben van de bondige verslagen. Dat scheelt ook in de uitwerktijd.
Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden.
Terug naar boven
Anita Bekijk dropdown
TEAM Member
TEAM Member
TEAM-ID: 7

Lid geworden: 10 Oktober 2002
  Quote Anita Quote  Beantwoord Beantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 Februari 2010 om 17:00
Notuleren op de laptop vind ik ideaal.
Huidige directeur wil alleen maar actie-/besluitenlijstjes; die kan ik bijna direct na afloop van de vergadering versturen.
Bijkomend voordeel is dat ik iets anders kan doen, bijv. mail beantwoorden, als ze even aan het discuzeuren zijn.

Van de week had ik een probleem met de laptop waardoor ik weer met een schrijfblok moest notuleren. Balen!

Anita
As it net kin sa't mat dan mat it mar sa't kin
Terug naar boven
Jolanda1964 Bekijk dropdown
TEAM Member
TEAM Member
TEAM-ID: 996

Lid geworden: 19 April 2007
  Quote Jolanda1964 Quote  Beantwoord Beantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 Februari 2010 om 21:46
Ik gebruik altijd de definitieve lay-out. Hoef eigenlijk nauwelijks iets aan te passen na de vergadering en kan het verslag dus snel opleveren. Als men aan het discuzeuren gaat, zoals Anita zo mooi verwoordt, ben ik ondertussen ook bezig met mail beantwoorden etc.
Als ik een keer moet notuleren zonder laptop duurt het maar zo twee weken voor de notulen af zijn. Ik heb echt een hekel aan het uitwerken. Dus laptop: ideaal.
Leven is het meervoud van lef.
Terug naar boven
Hennie Bekijk dropdown
TEAM Member
TEAM Member
TEAM-ID: 1179

Lid geworden: 12 Februari 2008
  Quote Hennie Quote  Beantwoord Beantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 Februari 2010 om 23:01
Ook ik notuleer sinds een jaar of 4 met de laptop en ik vind het ideaal! Ik typ sneller dan ik schrijf en het notuleren kost me dan ook veel minder moeite dan voorheen.
Ik heb blanco verslagen in de juiste layout, waar ik tijdens de vergadering de teksten gelijk op de goede plaats neerzet. Na de vergadering kost het mij nog wat tijd om de notulen definitief te maken (vooral door teksten weg te halen, want ik notuleer ook bijna woordelijk), maar ik wil niet meer zonder laptop notuleren!
"laten we ons toeleggen op de gedachte dat elke dag kostbaar is"
Terug naar boven
marieke1970 Bekijk dropdown
TEAM Member
TEAM Member
TEAM-ID: 935

Lid geworden: 22 Juni 2007
Lokatie: New Caledonia
  Quote marieke1970 Quote  Beantwoord Beantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 Februari 2010 om 11:12
Ik notuleer ook op de laptop en heb hiervoor een cursus gevolgd.
Eye-opener hierbij is dat je je format voorbereid. Standaardzinnen zoals "xxx opent de vergadering" en "De actielijst wordt doorgenomen en bijgewerkt" kun je er alvast inzetten. Het is belangrijk het doel van het agendapunt te weten:
- informatieoverdracht
- probleemoplossing
- meningsvorming
- besluitvorming.
Als je dit weet, weet je tijdens de vergadering wat je moet noteren. Dat scheelt naderhand tekst weghalen. Scheelt veel tijd met uitwerken. Bij het notuleercentrum kun je ook een Notuleermatrix downloaden. Heb je gelijk een steuntje.

Doel van agendapunten kennen is ook met pen en papier notuleren handig om te weten...
Ik kan het notuleercentrum aanbevelen voor een cursus (nee, geen aandelen)

groet, Marieke
Terug naar boven
Anja Bekijk dropdown
TEAM Member
TEAM Member
TEAM-ID: 1046

Lid geworden: 16 Oktober 2006
  Quote Anja Quote  Beantwoord Beantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 Februari 2010 om 11:26
Ook ik notuleer met de laptop en zou niet meer terugwillen.

De vergadering is in het Nederlands maar de notulen moeten in het Engels Confused. Tijdens de vergadering probeer ik al zoveel mogelijk in het Engels te noteren. Jargon en woorden waarop ik niet zo snel kan komen, tik ik in het Nederlands. Later zoek ik dan de juiste Engelse termen op. Voorheen rekende ik voor het uitwerken ong. net zoveel tijd als de vergadering duurt (vergadering duurt meestal 4 uur), maar deze manier van werken scheelt mij uren. Ik ben er nu nog geen uur mee bezig.
The mind is like a parachute,
it only functions when its open ;)
Terug naar boven
Saskia Bekijk dropdown
TEAM Member
TEAM Member
TEAM-ID: 48

Lid geworden: 28 December 2003
  Quote Saskia Quote  Beantwoord Beantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 Februari 2010 om 13:05
En wat het ook sneller laat gaan op de laptop: woorden invullen bij autocorrecties en autoaanvullen.
vz wordt voorzitter, namen kun je afgekort intikken waarna systeem ze omzet, zinnen die vaak gebruikt worden alvast in het format, maar ook bij auto aanvullen, je weet nooit wanneer " Besloten in vergadering dd " wordt gezegd.
Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden.
Terug naar boven
Dree Bekijk dropdown
TEAM Member
TEAM Member
TEAM-ID: 368

Lid geworden: 01 Augustus 2003
  Quote Dree Quote  Beantwoord Beantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 Februari 2010 om 13:15

Vanwege een oud RSI probleem en schrijfkramp zou ik niet meer zonder de laptop willen notuleren. Heb het laatst toch weer een paar keer met de hand gedaan en merk het meteen!

Mijn vrouwelijke vormen passen niet in een hokje
Terug naar boven
Stephanie. Bekijk dropdown
Groupie
Groupie

Lid geworden: 25 November 2009
  Quote Stephanie. Quote  Beantwoord Beantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 Maart 2010 om 09:35
Ik zag iets in een boekje en ik moest meteen aan deze Topic denken.

Cursus "Notuleren op de laptop". www.secretary.nl/2010notulerenlaptop. Ik vind de prijzen zelf wel een beetje duur. Voor één dag € 899,00 met eigen laptop en als je de laptop moet huren kost het € 1.049,00.

Misschien heb jij of iemand anders er wat aan.

"United we stand, devided we fall"
Terug naar boven
Kleinmeiske Bekijk dropdown
TEAM Member
TEAM Member
TEAM-ID: 52

Lid geworden: 27 Mei 2003
  Quote Kleinmeiske Quote  Beantwoord Beantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 Maart 2010 om 09:37
Tja, bij het SMI betaal je nou eenmaal voor het 'merk'...
A bicycle can't stand on its own because it's two-tired.
Terug naar boven
Dree Bekijk dropdown
TEAM Member
TEAM Member
TEAM-ID: 368

Lid geworden: 01 Augustus 2003
  Quote Dree Quote  Beantwoord Beantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 Maart 2010 om 16:48
Pfff, Stephanie, ik zou er niet aan beginnen! Ik heb ooit notuleren als verplicht vak gehad bij mijn secretaresse opleiding (en dat was bijslijpen en puntjes op de i zetten ivm hoe vergaderingen horen te verlopen; aantekeningen maken was ik al gewend), maar ik heb echt nooit een cursus notuleren op de laptop gedaan. Notuleren gaat (bij mij) veel sneller op de laptop dan met de hand maar het is niet ineens een compleet ander vak.
Mijn vrouwelijke vormen passen niet in een hokje
Terug naar boven
Stephanie. Bekijk dropdown
Groupie
Groupie

Lid geworden: 25 November 2009
  Quote Stephanie. Quote  Beantwoord Beantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 Maart 2010 om 16:50
Nee, doe ik ook niet. Zelf notuleer ik gewoon nog fijntjes met pen en papier. Het lijkt mij makkelijker. Er zijn hier 3 á 4 laptops in het bedrijf voor leidinggevende die buiten werken. Niet nodig, maar ik dacht mocht iemand interesse hebben..
"United we stand, devided we fall"
Terug naar boven
 Beantwoord Beantwoord Pagina  12>

Ga naar forum Forum rechten Bekijk dropdown